söndag 27 september 2009

Till J.

Den här dikten skrev jag till Jimmie som ingen minns.
Han bad mig skriva en dikt till honom, innan han försvann. Men jag gjorde aldrig det.
Bättre sent än aldrig?


Jag såg dig först
i skolan, en gång
du såg törstig ut
som en herrelös hund
och jag tänkte direkt
att du inte var trygg

jag sa att jag älskade P3
du sa att klassiskt var din grej
jag tänkte på lasermannen
när du sa så
för jag minns att du kallades scarhead
någonting jag har svårt att förstå

du sa att,
poesi var det bästa du visste
wc-ankan och vintersnön
allt var lyrik
och dina ögon glittrade

du tyckte att jag var knäpp,
när jag skrev om döda katter
och bortdruckna skatter
men jag ville vara speciell,
inte rolig
jag var misslyckad den gången

sista dagen jag såg dig,
jag tror det var så
jag skulle på konsert,
hade brandgult hår med
och var lycklig som i en dikt
hoppas du är lycklig nu,
vart du än kan vara

Jag var misslyckad den gången
men det rår jag inte för

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.